25 september 2023

Staat het bijzonder onderwijs onder druk?

Wat een waardevolle en bezinnende avond hadden we 22 september jl met onze spreker Dhr. Roelof Bisschop. Het thema van de avond was; Staat het bijzonder onderwijs onder druk? Daar was genoeg over te vertellen.

Een kwart van de scholen in Nederland is openbaar, deze scholen worden aangestuurd door de overheid. Alle andere scholen zijn bijzondere scholen, dat wil zeggen scholen die aangestuurd worden door een eigen gekozen bestuur. De vrijheid betekent dat je zelf de school mag stichten, de richting en inrichting mag bepalen, zelf mag kiezen naar welke school je kind gaat. De financiering van de school komt wel van de overheid.

De geestelijke strijd is begonnen in Genesis 3. Er zijn vele bedreigingen waar we mee te maken hebben. Aan de ene kant zijn we als mens alle rechten verloren, aan de andere kant hebben we door artikel 23 van de Grondwet alle recht om te strijden voor het behoud van christelijk onderwijs. Dit is onze plicht als ouders.

Op allerlei manieren wordt het christelijk onderwijs uitgehold. Scholen die leerlingen met een andere overtuiging niet toelaten, discrimineren. Dit is niet terecht. Scholen worden verplicht een identiteitsverklaring op te stellen maar worden  erop aan gesproken als ze om die reden iemand afwijzen. De regering is voor een open toelatingsbeleid op scholen, dat betekent dat een school iedere leerling aan moet nemen, ongeacht identiteit.

Daarnaast wil de overheid vergaande ideeën over relaties en seksualiteit in het lesprogramma doorvoeren. God schiep man en vrouw, maar daar wil men niets over weten. Allerlei relaties moeten mogelijk zijn en seksualiteit is zeker niet iets wat alleen binnen een huwelijk thuis hoort. Hetzelfde geldt voor de genderdiversiteit, alles is mogelijk en je mag vooral kiezen wat goed voelt voor jezelf.

De kernwaarden gelijkheid, vrijheid en solidariteit moeten een belangrijke plek krijgen in het onderwijs. Het speciaal onderwijs mag er zelf wel iets aan toevoegen maar deze kernwaarden staan voorop en dus niet de Bijbelse uitgangspunten. Er ligt een voorstel om onderzoek te doen naar informeel onderwijs, dus onderwijs niet binnen de gewone schoolvormen. Het idee was om de zogenaamde koranscholen in de gaten te houden, de praktijk leert dat daar weinig aandacht aan wordt geschonken maar dat de overheid onderzoek gaat doen naar jeugdverenigingen, catechisaties en jeugdbonden. Op dit moment is het even geparkeerd maar het is wel iets wat echt speelt. Er komt ontzettend veel af op ons christelijk onderwijs.

Wat kunnen we zelf doen, wat moet onze houding zijn? Als eerste moeten we elkaar vasthouden, voorkom onderlinge discussies, we moeten met elkaar beseffen wat een voorrecht het is om onze kinderen nog naar een school te sturen waar rekening gehouden wordt met God en zijn geboden.

Daarnaast moeten we als ouders actief betrokken zijn bij de school, op allerlei manieren. De SGP vraagt aan iedere ouder, grootouder of andere betrokkene van het kind om lid te worden van de ROV, de reformatorische oudervereniging. Dit is de stem van christelijke ouders en hoe meer leden, hoe meer de vereniging kan betekenen. Wij bevelen dit ook van harte aan. www.rovereniging.nl

Het belangrijkste is onze geestelijke wapenrusting, het krachtigste wapen is ons gebed. Shalom, bid om de vrede. Shalom betekent ook rust, stabiliteit. Laten we zo ons leven op aarde leven, het beste zoeken voor onze samenleving in vrede.

We besloten de avond met het zingen van psalm 25 vers 4

's HEEREN goedheid kent geen palen;
God is recht, dus zal Hij door
Onderwijzing hen, die dwalen,
Brengen in het rechte spoor.
Hij zal leiden 't zacht gemoed
In het effen recht des HEEREN.
Wie Hem need'rig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.