11 december 2021

Wethouder West Betuwe: ‘Jammer dat lachgas zo leuk klinkt’

GELDERMALSEN - Het is jammer dat lachgas zo leuk klinkt. ,,We doen er vaak wat lacherig over‘’, zegt wethouder Ton van Maanen, ,,terwijl het helemaal niet leuk is. Dan is het jammer dat zo'n naar woord positief klinkt.’’

Lachgas veroorzaakt ook in West Betuwe problemen. Van Maanen (SGP) presenteert een nota West Betuwe positief gezond. ,,We kiezen ervoor om niet vanuit de problemen, zoals lachgas, te redeneren maar juist goede dingen aan te reiken. We proberen vooral de oudere jeugd te bereiken, zij zijn immers de ouders van de toekomst en voor ons is het gezin de hoeksteen van de samenleving.’’

Gezinsloket

Sport, bewegen en gezond eten zijn kernwoorden in het nieuwe West Betuwse beleid. Het minimabeleid is een belangrijk instrument om mensen in staat te stellen om mee te doen.

Centrale factor is het gemeentelijke Gezinsloket, dat ouders desgewenst probeert helpen met de opvoeding voordat het tot problemen leidt. Zowel qua opvoeding als binnen hun relatie. ,,We willen graag een veerkrachtige en weerbare bevolking en daarvoor wil ook de gemeente zich inzetten. Dat is geen utopie maar ons streven.’’ West Betuwe positief gezond wordt binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraad.

Bron: De Gelderlander, 10-12-2021