13 november 2023

SGP- lijsttrekker Chris Stoffer in het Betuws Fruit

De belangen van onze fruitregio zijn groot. De uitdagingen ook. Belangrijk voor de SGP om informatie op te halen op de juiste locatie, op de FruitTechCampus in Geldermalsen.

Wat zijn de uitdagingen voor onze fruitsector? Gewasbescherming. Water. Arbeidskosten. Huisvesting.

Chris Stoffer, lijsttrekker SGP, was met zijn team op bezoek in onze gemeente om zich te laten informeren. Informatie die wordt meegenomen naar Den Haag.

Burgemeester Stoop, als voorzitter van de FruitTechCampus, verwelkomde het team in de fruitgemeente West Betuwe. Mw. Mireille Gijsberts presenteerde de FruitTechCampus. Er wordt hard gewerkt aan onderwijs, aan instroom van jongeren, aan innovatie in onze sector, aan samenwerking met het bedrijfsleven.

Na een rondleiding op de Campus, heeft Chris Stoffer gesproken met fruittelers. Wat zijn de de zaken waar we tegen aanlopen? O.a. de macht van de supermarkten vinden de telers te groot. “We als moeten de onze fruit-kwaliteit in Nederland veel meer waarderen. Daarnaast moeten we snel maatregelen nemen om nagenoeg alle gewasbeschermingsmiddelen niet zomaar te verbieden. Weet de overheid wel wat ze doet. We moeten gezond kunnen blijven eten!

Chris Stoffer: “We moeten er voor zorgen dat de fruitsector een hele goede appel en peer etc kan blijven leveren. De fruittelers hebben recht op een eerlijk inkomen. Zij zijn van groot belang voor de gezondheid van onze bevolking. Wij zullen ons uiterste best voor hen doen?”