8 december 2018

Onderhandelingen coalitie, een update

De maandag na de verkiezingen van 21 november jl. zijn de eerste verkennende gesprekken gestart met alle partijen van de nieuw te vormen gemeente West Betuwe. Dorpsbelangen, nipt de grootste, had hierin de leiding. Na deze gesprekken is informateur Marianne Kallen op zoek gegaan naar mogelijkheden voor een nieuwe coalitie.

Een brede coalitie, zonder de SGP

Gisteren heeft Dorpsbelangen bekend gemaakt dat de informateur heeft geadviseerd om de coalitiegesprekken in West Betuwe te starten met Dorpsbelangen, CDA, Leefbaar Lokaal Belang, ChristenUnie en GroenLinks. Deze coalitie steunt op 17 van de 31 zetels. Opvallend is dat de SGP ontbreekt in de beoogde coalitie.

De koopzondag als breekpunt

Uiteindelijk wilden alle partijen, behalve de SGP, van de zondagsopenstelling een vrije kwestie maken. De SGP heeft besloten hier niet in mee te gaan. "Veel kiezers hebben vanwege ons standpunt over de koopzondag op ons gestemd en verwachten terecht van ons dat we voor onze principes staan. Bovendien is dit voor ons een heel principieel onderwerp.” aldus Lourens van Bruchem. "We wilden heel graag verder met Dorpsbelangen en CDA. Die partijen wilden op hun beurt ook zeker met ons samenwerken. Bovendien: de gemeente is ons lief. Wij wilden meedoen om van West Betuwe een mooie, groene gemeente te maken."

Van Bruchem meldt dat er is nagedacht over meerdere varianten en constructies.

"Wij waren bereid om mee te denken over een onderzoek in deze periode. Anderzijds wilden we de zekerheid dat de winkels de komende periode op zondag niet open zouden gaan. Dat bleek niet mogelijk. Toen hebben wij laten weten dat we helaas niet mee kunnen doen",

Hoe nu verder?

Volgende week gaan de vijf beoogde coalitiepartijen verder met de onderhandelingen.
Mochten de standpunten rondom de koopzondag wijzigen, dan is de SGP altijd bereid de gesprekken te hervatten.